نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کافه ی سرگرمی و آدرس kafe-sargarmi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد. با تشکر.

مدیریت وبلاگ کافه ی سرگرمی : امیرحسین اسدی

 





کشور مصر از ديرباز خاستگاه متفکران و انديشمندان بزرگي بوده است. در سده‌هاي اخير نيز بزرگاني چون، شيخ محمد عبده، استاد حسن البناء، شيخ محمود شلتوت، سيد قطب و... از اين کشور برخاسته و خدمات شاياني به اسلام و مسلمين انجام دادند.

در تاريخ 1334 هـ.ق . در يک خانواده ساده و متدين در روستاي «نکلاالعنب» واقع در استان بحيره، کودکي ديده به جهان گشود که بعدها به عنوان يکي از متفکرين بزرگ جهان اسلام معروف و مشهور شد.

پدرش شيخ احمد السقا که يکي از تجار روستا به شمار مي‌آمد و دوستدار رسول‌ صلي‌الله عليه واله وسلم و آل رسول علهيم‌السلام بود.

قبل از تولد محمد، خوابي شيرين ديد که او را به پسري به نام محمد غزالي بشارت دادند. او چقدر از اين رويا خوشحال بود و آرزوي تحقق آن را داشت. پس از مدتي خداوند به اين انتظار پايان داد و پسري به او عطا کرد.

پدرش احمد، که به عارف بزرگ اهل سنت، ابوحامد غزالي (505) عشق مي‌ورزيد، با توجه به علاقه‌اش و خوابي که ديده بود تصميم‌ گرفت نام فرزندش را محمد غزالي بگذارد.


شيخ محمد غزالي بعدها درباره وجه تسميه خود در يکي از جلسات درس گفت:

پدرم شيخ احمد السقا عارف مسلک بود؛ به اهل بيت علهيم‌السلام عشق مي‌ورزيد و براي بزرگان عرفان احترام خاصي قائل بود. او حجت الاسلام ابو حامد محمد غزالي صاحب کتاب احياء علوم‌الدين را بزرگ مي‌داشت، لذا وقتي به دنيا آمدم، به دليل تعلق خاطر به او، نام مرا محمد غزالي گذاشت که در واقع يک اسم مرکب است و نام خانوادگي من السقا است. در واقع پدرم با اين آرزو چنين نامي را بر من نهاد که من نيز در عصر خود از شخصيتي همچون ابوحامد غزالي برخوردار شوم.

مدرسه
محمد، پس از گذراندن دوران کودکي، براي فراگيري ادبيات عرب و مقدمات علوم اسلامي، وارد مکتب خانه روستا شد. وي در بدو ورود، به حفظ قرآن مشغول و موفق شد در سن ده سالگي کل قرآن را حفظ کند. غزالي بعدها درباره آن روزها مي‌گويد:

هنگامي که به حفظ قرآن مشغول بودم، صبحگاهان، هنگام استراحت، پس از نمازهاي يوميه، هنگام قدم زدن، قبل از خواب و در تنهايي قرآن را حفظ و مرور مي‌کردم. بعدها هم که بازداشت شدم، مرتب قرآن را ختم مي‌کردم و در آن تنهايي وحشت‌زا، قرآن انيس و مونس من بود.

محمد، به دليل مشکلات مالي پدر، دوران کودکي را با سختي گذراند، پدرش احمد، شش فرزند داشت، و نمي‌توانست به آنها به صورت مطلوب، رسيدگي کند، لذا اتاق محمد بسيار کوچک و محقر بود، وي شب‌ها روي فرشي نازک که بر کف حجره انداخته بودند، مي‌خوابيد ولي با آن همه سختي و مرارت، تمام هدف او در آن سنين کودکي حفظ قرآن بود.

تحصيل، با هدف کسب مدارج علمي به شدت نهي مي‌نمودند، و معتقد بودند که القاب علمي، اخلاص را از بين مي‌رود.

کرسي تدريس
غزالي با پشتکار و کوشش، پس از چهار سال تحصيل در 1360 هـ. ق. در سن 26 سالگي، موفق شد از دانشگاه الازهر فارغ‌التحصيل شود. همچنين موفق به کسب اجازه دعوت و ارشاد و اجازه تدريس در دانشگاه الازهر گرديد.

غزالي در دانشکده اصول دين و مرکز بررسي‌هاي عربي و اسلامي دانشگاه الازهر مشغول تدريس و فعاليت علمي شد.

همچنين سالياني چند، رياست شوراي معارف اسلامي دانشگاه عبدالقادر را به عهده داشت و به عقيده صاحبنظران، اعتبار اين دانشگاه در دوره‌هاي فوق‌ليسانس و دکتراي رشته‌هاي فرهنگ اسلامي، مباني دين و شريعت اسلام و... بيشتر مرهون کلاس‌هاي درس غزالي بوده است.


به حق مي‌توان گفت شيخ محمد غزالي يکي از پرچم داران وحدت اسلامي در سده اخير است. غزالي معتقد است که اسلام، دين وحدت است و در اوايل ظهور توانست بين تمام قبايل عرب و عجم اتحاد برقرار کند و هفتاد سال بزرگترين تمدن انساني و اسلامي را بنا نهاد ولي متاسفانه پس از آن تخم تفرقه پاشيده و جمعيت‌ها متفرق شد، در نتيجه ممالک اسلامي از هم پاشيد.

به برخي از انديشه‌هاي او در اين زمينه اشاره مي‌کنيم:

اسلام، وطن واقعي
غزالي اعتقادي به مرزهاي جغرافيايي ندارد و بسيار فراتر از آن فکر مي‌کند. از منظر غزالي هر جا مسلماني زندگي مي‌کند، آنجا کشور بزرگ اسلامي است وي در اين باره مي‌گويد:

وطن کوچک ما سرزمين نيل است که مورد توجه ماست ولي وطن بزرگتر ما سرزميني است که عرب آن را در اختيار دارد و مورد علاقه ماست اما وطن عاالي ما منطقه‌اي است که همه مسلمانان طبق يک اصول و فکر و عقل با يکديگر مربوط ساخته و قلب‌هايشان با يکديگر رابطه دارد.

نقد ناسيوناليسم عربي
به عقيده غزالي وحدت عربي منهاي اسلام هيچ توفيقي نخواهد داشت. وي ضمن انتقاد شديد از ناسيوناليسم عربي مي‌گويد:

اگر وحدت اعراب و دعوت به ناسيوناليسم عربي به شيوه و سبک حزب بعث عربي باشد، اميدوارم خداوند اين اتحاد را موفق نگرداند و زمينه‌هاي آن را نيز فراهم ننمايد. عرب منهاي اسلام مساوي است با صفر و چنانچه اسلامي در کار نباشد، اين اتحاد هيچ ارزشي ندارد. ما هم نيازي به آن نخواهميم داشت.

وحدت اهل باطل و تفرقه اهل حق
يکي از نکات تاسف‌آور دنياي اسلام تفرقه است در حالي که استکبار و حاميان زور و زر با اتحاد و يکپارچگي منافع کشورهاي مسلمان را تاراج مي‌کنند، مسلمانان به علت اختلافات داخلي در ساختن کشور واحد اسلامي ناتوانند. اروپاي مسيحي، پول واحد، اقتصاد واحد و ... ايجاد مي‌کند ولي با کمال تاسف برخي از سران کشورهاي اسلامي براي انتقام از کشور اسلامي ديگر با آمريکا و اسرائيل همکاري مي‌کند
اين موضوع فقط در عصر ما نبوده است بلکه موضوعي است که امام علي عليه‌السلام نيز از آن رنج مي‌برد و هنگامي که از سستي ياران خود در مقابل تهاجم دشمن آگاه شد، فرمود:

به من خبر رسيده که «پسر بن ارطاة» بر يمن تسلط يافته، سوگند به خدا مي‌دانستم که مردم شام به زودي بر شما غلبه خواهند کرد زيرا آنها در ياري کردن باطل خود، وحدت دارند و شما در دفاع از حق متفرقيد! شما امام خود را در حق، نافرماني کرده و آنها امام خود را در باطل فرمانبردارند! آنها نسبت به رهبر خود امانتدار و شما خيانتکاريد...

غزالي روشنفکر مصري، ضمن انتقاد از تفرقه موجود بين مسلمانان و اتحاد کفار مي‌نويسد:

فرقه‌هاي مختلف و متخاصم مسيحي، جنگ‌هاي ديني را که در خلال قرون وسطي ميان ايشان شعله ور بود به دست فراموشي سپردند و اختلافات مهمي را که گاهي تا عمق عقايد‌شان نفوذ مي‌کند و ايشان را از نظر اصول عقيده از هم جدا مي‌کند، يکباره به دور افکندند و مقرر داشتند که در برابر اسلام و مسلمين به صفي واحد درآيند و جبهه‌اي نيرومند تشکيل دهند، ولي مسلمين بر سر امور واهي همچنان دستخوش خصومت و اختلاف مانده‌اند و جامعه‌اي که مي‌بايد ايشان را از تفرقه باز دارد هنوز به صورت آرزويي باقي مانده و نور صفا و محبتي که سزاوار است تا راه را در برابرشان روشن سازد هنوز پرتوي فرا راه ايشان نيفشانده است.

عوامل تفرقه
1- عدم آگاهي

يکي از عوامل تفرقه بين فرق مسلمين عدم آگاهي از عقايد و رفتار و اخلاق طرف مقابل است. عدم آگاهي موجب قضاوت بي‌جا مي‌شود.

هنگامي که علامه شيخ محمود شلتوت، شيخ الازهر فتوي جواز پيروي از مذهب اهل بيت را صادر کرد، برخي از متحجرين، به علت عدم آگاهي به اين اقدام اعتراض کردند. غزالي در اين باره مي‌گويد:

بياد دارم که روزي يکي از عوام با خشم و خروش از من پرسيد که: چگونه شيخ از هر فتوي داده است که تشيع مذهبي اسلامي و مانند ساير مذاهب است؟ من در جواب گفتم: تو از شيعه اطلاع داري؟ و از تشيع چه مي‌داني؟ او اندکي سکوت کرد و آنگاه گفت: ايشان گروهي از پيروان ديني غير از دين ما هستند گفتم: ولي من ديده‌ام که ايشان درست به مانند ما نماز مي گزارند و روزه مي‌گيرند. مرد با تعجب گفت: چگونه چنين چيزي ممکن است؟ گفتم: عجبتر اينکه ايشان درست مانند ما قرآن مي‌خوانند و پيامبر خدا را بزرگ مي‌دارند و فريضه حج را به جا مي‌آورند گفت: شنيده‌ام که آنها قرآني ديگر دارند و با اين انديشه آهنگ کعبه مي‌کنند که آن را مورد توهين قرار دهند!

در اين هنگام از سر تاثر و ترحم در او نگريستم و گفتم: تو معذوري زيرا بعضي از ما چيزهايي درباره بعضي ديگر مي‌گويند که منظوري جز هتک حرمت ايشان ندارند.

2- نويسندگان مغرض

بي‌شک آثار مکتبوب، تاثير مهمي بر فرهنگ سازي مسلمانان دارد، اگر نويسنده‌اي، نفاق و پراکندگي را در آثارش رواج دهد، جامعه نيز به همين سو پيش مي‌رود غزالي ضمن انتقاد از اين نوع نويسندگان مي‌گويد:

آن نويسندگاني که توجهي به اتحاد مسلمانان ندارند و يا مطالبشان کينه و اختلافات را تحريک مي‌نمايد، جرم بزرگي را مرتکب مي‌شوند.

3- يادآوري اختلافات گذشته

يکي از عوامل تفرقه بين مسلمانان دامن زدن به اختلافات گذشته و بزرگ‌نمايي آن است. در صدر اسلام خلافت، موضوع اصلي اختلاف بين مسلمانان گرديده و هنوز هم ادامه دارد. غزالي در اين باره مي‌گويد:

ما به طور ريشه‌اي عقب مانده‌ايم، اسلام چکار بايد بکند؟ وضع مسلمانان تاسف بار است. آنها تاريخ گذشته را به رخ هم مي‌کشند. اختلاف بين ابوبکر و عمر، بين ابوبکر و علي.

از نقطه نظر تاريخي اين موضوع ديگر پايان يافته تلقي مي‌شود، من فرزند امروز هستم. يادآوري ين مسائل چه مشکلي را حل مي‌کند جز آنکه آتش اختلاف بين نوادگان را دامن مي‌زند همان‌طور که بين اجداد بود، چه بدست آورديم؟ هيچ!

عوامل وحدت
1-رشد فرهنگي و علمي

از ديدگاه غزالي راه برطرف شدن اختلافات و رسيدن به وحدت، پيشرفت فرهنگي و علمي در ميان جوامع مسلمانان است، وي در اين باره مي نويسد:

وسعت اطلاعات و ترقي و افزايش علمي، اطلاع از بزرگترين حقايق زندگي و مذاهب فلاسفه و علماء اولين راه بر طرف شدن اختلافات است.

2- عالمان ديني

به عقيده غزالي يکي از عوامل مهم در شکل گيري وحدت ميان توده هاي مردم، نقش عالمان ديني در کليه فرقه هاي اسلامي است. اين نکته بديهي است که اگر عالمان در سخنراني ها، کنفرانس ها و نوشتارهاي خود به موضوع وحدت توجه کنند، جو جامعه اسلامي نيز به سوي وحدت پيش خواهد رفت. غزالي در اين زمينه مي گويد:

خدا پادشاه ايران، نادرشاه را در برابر کوششي که در راه وحدت کلمه و جمع امت مبذول داشت جزاي خير دهد ولي در عصر ما ايفاي نقش تقريب- پيش از آنکه بر عهده پادشاهان باشد- برعهده علماست.

3- مسئولين

غزالي ضمن تبيين اين نکته که يکي از مهمترين عوامل اختلاف، حکام فاسدي بودند که در کشورهاي اسلامي حکومت داشته اند، او سياستمداران را به تغيير نگرش از اختلاف به وحدت سوق مي دهد و در اين باره مي گويد:

صحيح است که اختلافات تحت تاثير عوامل سياسي به وجود آمده است و مطالع پادشاهان و مظالم حکام آن را گسترش داده است. از اين رو سياستمداران مسئوليت دارند تا فسادي را که اسلافشان به وجود آورده اند به صلاح آورند.

وظيفه مسلمانان در قبال وحدت
غزالي ضمن حساس خواندن شرايط جهان اسلام و توطئه هاي استکبار جهاني، وظيفه آنان را بسيار سنگين مي داند و در اين زمينه مي گويد:

وظيفه مسلمين در اين شرايط حساس و اوضاع خطرناک اين است که از پراکندگي و اختلاف باز آيند و در برابر حمله هاي صليبي جديد صفي واحد و جبهه اي متشکل و نيرومند به وجود آورند و در اين مبارزه سرنوشت ساز که تقدير بر ايشان مقرر داشته در سنگر استوار دين خود ثابت قدم بمانند و توجه داشته باشند که براي ايشان مايه ننگ و شرم آور است که به هنگام تجمع قواي شر و اتحاد دشمنان در حمله و هجوم همگاني بر ايشان پراکنده و بي سامان باشند يا در ميدان مسابقه ترقي و تقدم واپس بمانند يا از تمسک به دين خود سستي کنند در شرايطي که پيروان مذاهب باطلب به عقايد خود پاي بندند.



برچسب‌ها: <-TagName->
[ چهار شنبه 6 دی 1391برچسب:, ] [ 1:35 بعد از ظهر ] [ امیرحسین ]

به نام یگانه هستی بخش هستی...

درود
خب اونایی که من را از نزدیک می شناسند، می دونن که من اول هر سخنرانی یا مقالم، قطعه شعری می خونم. معمولا این اشعارم را از تحمیدیه های واقعا زیبای نظامی انتخاب می کنم. و اما نظامی که بود:

جمال‌الدین ابومحمد الیاس بن یوسف نظامی معروف به نظامی گنجوی (۵۳۷ - ۶۰۸ قمری) بزرگ‌ترین داستان‌سرای ایرانی منظومه‌های حماسی عاشقانه به زبان فارسی است که سبک داستان محاوره‌ای را وارد ادبیات داستانی منظوم فارسی کرد.

زادگاه و کودکی:
نام پدرش یوسف و نام مادرش رئیسه بود. نام جدش «ذکی» و نام جد اعلایش «موید» بوده‌است. زادگاه نظامی شهر گنجه (واقع در جمهوری آذربایجان کنونی) بوده‌است و اجدادش را اهل تفرش (در استان مرکزی ایران) گفته‌اند.
پدرش زادهٔ تفرش و مادرش نیز کرد ایرانی بوده‌است.او در سنین کم یتیم شد و دایی‌اش، بزرگش نمود.

ازدواج:
نظامی سه بار ازدواج کرد. همسر نخستش آفاق، کنیزی بود که فخرالدین بهرامشاه حاکم دربند به عنوان هدیه‌ای برایش فرستاده بود. آفاق اولین و محبوبترین زن نظامی بود. تنها پسر نظامی، محمد از آفاق بود. وقتی نظامی سرودن خسرو و شیرین را به پایان رساند آفاق از دنیا رفت. در آن زمان محمد هفت سال بیشتر نداشت.

عجیب است که دو همسر دیگر نظامی نیز در سنین جوانی فوت کردند و مرگ هر کدام پس از اتمام یکی از آثار او اتفاق می‌افتاد!

تحصیلات:
نظامی مانند اغلب اساتید باستان از تمام علوم عقلی و نقلی بهره‌مند و در علوم ادبی و عربی کامل عیار و در وادی عرفان و سیر و سلوک راهنمای بزرگ و در عقاید و اخلاق ستوده پایبند و استوار و سرمشق فرزندان بشر بوده و در فنون حکمت از طبیعی و الهی و ریاضی دست داشته‌است.

درگذشت:
او سفر کوتاهی به دعوت قزل ارسلان (۵۸۱-۵۸۷) به یکی از نواحی نزدیک گنجه کرد، او در گنجه باقی ماند تا در سال ۶۰۲ در همین شهر در سن شصت و سه سالگی درگذشت و به خاک سپرده شد. بعضی درگذشت او را بین سالهای ۵۹۹ تا ۶۰۲ و عمرش را شصت و سه سال و شش ماه نوشته‌اند.

سبک نظامی:
نظامی از شاعرانی است که باید او را در شمار ارکان شعر فارسی و از استادان مسلم این زبان دانست. وی از آن سخنگویانی است که مانند فردوسی و سعدی توانست به ایجاد و تکمیل سبک و روشی خاص دست یابد. اگر چه داستان‌سرایی در زبان فارسی به وسیله نظامی شروع نشده لیکن تنها شاعری که تا پایان قرن ششم توانسته‌است شعر تمثیلی را به حد اعلای تکامل برساند نظامی است.

وی در انتخاب الفاظ و کلمات مناسب و ایجاد ترکیبات خاص تازه و ابداع معانی و مضامین نو و دلپسند و تصویر جزئیات بانیروی تخیل و دقت در وصف مناظر و توصیف طبیعت و اشخاص و به کار بردن تشبیهات و استعارات مطبوع و نو، در شمار کسانی است که بعد از خود نظیری نیافته‌است.
با وجود آنکه آثار نظامی از نظر اطناب در سخن و بازی با الفاظ و آوردن اصطلاحات علمی و فلسفی و ترکیبات عربی فراوان و پیچیدگی معانی بعضی از ابیات، قابل خرده گیری است، ولی «محاسن کلام او به قدری است که باید او را یکی از بزرگ‌ترین شعرای ایران نامید و مخصوصاً در فن خود بی همتا و بی نظیر معرفی کرد.
نظامی در بزم سرایی، بزرگ‌ترین شاعر ادبیات فارسی است.
به جرأت می‌توان گفت که او در سرایش لحظه‌های شادکامی بی همتاست، زبانش شیرین است و واژگانش نرم و لطیف، و گفتارش دلنشین. آن گونه که در بازگویی لحظه‌های رزم، نتوانسته از فشار بزم رهایی یابد به اشعار رزم نیز ناخودآگاه رنگ غنایی داده‌است.

آثار:
خمسه یا پنج گنج نظامی شامل:
    * مخزن‌الاسرار
    * هفت پیکر
    * خسرو و شیرین
    * اسکندرنامه مشتمل بر اقبالنامه و شرفنامه
    * لیلی و مجنون

اخلاق:
در پاکی اخلاق و تقوی، نظیر حکیم نظامی را در میان تمام شعرای عالم نمی‌توان پیدا کرد. در تمام دیوان وی یک لفظ رکیک و یک سخن زشت پیدا نمی‌شود و یک بیت هجو از اول تا آخر زندگی بر زبانش جاری نشده‌است. از استاد بزرگ گنجه شش گنجینه در پنج بحر مثنوی جهان را یادگار است که مورد تقلید شاعران زیادی قرار گرفته‌است، ولی هیچکدام از آنان نتوانسته‌اند آنطور که باید و شاید از عهده تقلید برآیند. این شش دفتر عبارت‌اند از:
مخزن الاسرار، خسرو و شیرین، لیلی و مجنون، هفت پیکر، شرفنامه و اقبالنامه که همگی نشان دهنده هنر سخنوری و بلاغت گوینده توانا آن منظومه هاست.

و در پایان شعری از نظامی که درمورد ایران سروده شده است:
همه عالم تن است و ایران دل   *   نیست گوینده زین قیاس خجل
چونکه ایران دل زمین باشد   *   دل ز تن به بود یقین باشد
میانگیز فتنه میافروز کین   *   خرابی میاور در ایران زمین
تو را ملکی آسوده بی داغ و رنج   *   مکن ناسپاسی در آن مال و گنج
                                                       هفت پیکر نظامی



برچسب‌ها: <-TagName->
[ چهار شنبه 6 دی 1391برچسب:, ] [ 1:33 بعد از ظهر ] [ امیرحسین ]

سجع: آوردن کلمات آهنگ ین  در نثر که شبیه کلمات قافیه در نظم اند .

انواع سجع: متوازی، متوازن، مطر ن.

تعریف کلمات قافیه: کلمه یا کلماتی که1- با هم هماهنگ و هم وزن باشند.2- در

آخر مصراع ها بیایند.3- حروف مشترک داشته باشند.4- حروف مشترک در آخر

کلمه ی قافیه آمده باشد.

تعریف ردیف: کلمه یا کلماتی که در آخر مصراع ها عیناً تکرار می شود.



برچسب‌ها: <-TagName->
[ سه شنبه 5 دی 1391برچسب:, ] [ 4:42 بعد از ظهر ] [ امیرحسین ]

قالب مثنوی: نوعی قالب شعری است که مصراع های آن دو به دو با هم، هم  قافیه

اند یا هر بیت قافیه ای جدا دارد.

قالب قصیده یا غزل: نوعی قالب شعری است که مصراع اول با تمام مصراع های

زوج هم قافیه است.

قالب چار پاره : نوعی قالب شعری است که معمولاً مصراع دو و چهار با هم،  هم

قافیه اند.


 

قالب ترجیح بند: وقتی که شاعر چند غزل را با یک بیت مشخص به هم وصل می کند

ترجیح بند می گویند.

قالب قطعه: نوعی قالب شعری است که فقط مصراع های زوج با هم، هم قافیه اند.

قالب رباعی و دو بیتی: نوعی قالب شعری هستند که مصراع های 1، 2 و 4 با هم، هم

قافیه اند.



برچسب‌ها: <-TagName->
[ سه شنبه 5 دی 1391برچسب:, ] [ 4:41 بعد از ظهر ] [ امیرحسین ]

نکته های مهم انشائی

1-  استفاده از آرایه های ادبی (تشبیه، تشخیص، تکرار، حروف، تلمیح، جناس، سجع و ... ).

2- دقت در انتخاب نام و عنوانی زیبا و کوتاه و متناسب.

3- در یک متن می توان از گفتگوی درونی (مونولوگ) و گفتگو با دیگری (دیالوگ) بهره برد.

4- انشاء را می توان به شیوه ی داستان نوشت.

5- بهره گیری از شبکه ی معنایی متناسب با موضوع انشاء، بر زیبایی متن می افزاید.

6- متن انشاء می توان گزارشی از شنیده ها، دیده ها، مطالعات یا حاصل گردش علمی و دقت در طبیعت می باشد.

7- متن انشاء می توان نقد رفتار، گفتار، نوشتار و آثار خود و دیگران باشد.

8- انشاء ی زیبا، آغاز و پایانی دارد و میان بخش های آن هماهنگی و انسجام دیده می شود.

9- برای غنی تر شدن متن انشاء می توان از نکته های حکمت آمیز، اندرز ها و حکایات کوتاه اخلاقی و اشعار متناسب بهره برد.

10- ارزش یک انشاء به تفصیل و بلندی آن نیست، انشای خوب آن است که گویا، رسا و زیبا باشد.

11- استفاده از ((فضا سازی)) (توصیف حالات و رنگ، ویژگی های دقیق و ... ) بر زیبایی و تأثیر گذاری  انشاء می افزاید.

12- استفاده از نظر ها و تجربه های دیگران برای تقویت نویسندگی، مفید است.

13- هر گاه در انشاء، از زبان شخصیت ها سخن می گوییم لازم است به موقعیت، شخصیت، زبان، بیان و نوع واژه ها توجه کنیم.

14- یکی از راه های معرفی شخصیت ها و نوشتن در باره ی آن ها استفاده از قالب ((نمایش نامه)) و ((داستان)) است.

15- مطالعه ی آثار ادبی بزرگان ایران و جهان، برای تقویت نویسندگی، بسیار ضروری است.



برچسب‌ها: <-TagName->
[ سه شنبه 5 دی 1391برچسب:, ] [ 4:40 بعد از ظهر ] [ امیرحسین ]

سعی کنید با چشم باز بخوابید اگر تمام زورتان را زدید حالا با

 تمام قوا تعجب کنید چرا که دلفین ها با یک چشم باز می

خوابند.

 

·         خپل ترین جانور روی زمین حلزون است که می تواند تا سه

سال متوالی بخوابد.

 

·         بیکار ترین حیوانات میمون های نر هستند چرا که آنها نیز مثل

بعضی مردان ریزش مو پیدا کرده و سرشان حسابی خلوت می

شود .

 

·         بدبخت ترین موجود روی زمین جوجه است که قبل از تولد و

بعد از مرگ خورده می شود.

 

·         شکمو ترین و نوع دوست ترین موجود نوعی کرم است که در

صورت پیدا نکردن غذا شروع به خوردن هم نوعان خود می کند.

 

·         سنگین ترین قلب دنیا به وزن یک تن متعلق به سنگین ترین

موجود دنیا یعنی وال است.

 

·         استریل ترین و انتی باکتربال ترین حیوان دنیا نوعی سوسمار

است که به غلت داشتن نوعی ماده ضد چرک هیچ گاه زخم

هایش چرک نمی کند.

 

·         کرم های نر می توانند همزمان عشق ده کرم ماده را در قلب

خود داشته باشند چرا که آنها دارای ده قلب هستند.

 

· اگر بر حسب اتفاق دیدید که یک جیرجیرک زانوی خود را روی در

اتاقی که شما در آن مشغول صحبت محرمانه با دوست صمیمی

خود هستید گذاشته تعجب نکنید چرا که او با زانوی خود صدا ها

را می شنود . پس شما هم برای تنیبه او با خشانت تمام به

جای گوش مالی زانویش زا بشکنید.

 



برچسب‌ها: <-TagName->
[ سه شنبه 5 دی 1391برچسب:, ] [ 4:39 بعد از ظهر ] [ امیرحسین ]
درباره وبلاگ

سلام دوستان.! امیدوارم روز خوبی را در پیش داشته باشید و روز های خوبی را سپری کرده باشید. خوشحالم که وبلاگ مرا انتخاب کرده اید. لطفاً از طریق نظر ما را در مدیریت بهتر این وبلاگ یاری کنید. با تشکر فراوان. ((امیرحسین اسدی))
آرشيو مطالب
امکانات وب

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 3
بازدید هفته : 5
بازدید ماه : 603
بازدید کل : 31217
تعداد مطالب : 14
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1



Alternative content